Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Kryzysowa sytuacja związana z legalizacją pobytu kierowców spoza UE: TLP zwraca się do polskich ministerstw

Udział:
легализация водители польши

Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) skierował oficjalne pisma do ministrów rodziny, pracy i polityki społecznej, spraw wewnętrznych oraz spraw zagranicznych, zwracając uwagę na narastający kryzys w systemie legalizacji pobytu i zatrudnienia kierowców pochodzących z krajów spoza Unii Europejskiej. Według przedstawicieli branży problem przestał już być jedynie kwestią organizacyjną i stał się zagrożeniem o charakterze gospodarczym.

Kierowcy z państw trzecich — filar polskiej logistyki

Polska od wielu lat utrzymuje jedną z czołowych pozycji na europejskim rynku międzynarodowego transportu drogowego. Sukces ten w dużej mierze wynika z zatrudnienia kierowców zagranicznych, przede wszystkim z Ukrainy, Białorusi, Gruzji, Uzbekistanu oraz państw Azji. Według szacunków TLP znaczna część firm transportowych bez udziału takich pracowników nie byłaby w stanie utrzymać odpowiedniej liczby pojazdów na trasach.

Mimo strategicznego znaczenia tych kadr dla polskiej gospodarki, obecny system legalizacji pobytu i prawa do pracy powoduje liczne bariery. W swoich pismach TLP podkreśla, że opóźnienia biurokratyczne stają się krytyczne, tworząc „wąskie gardło”, które paraliżuje działalność przedsiębiorstw.

Gdzie dokładnie pojawiają się problemy?

Wielomiesięczne oczekiwanie na zezwolenia na pobyt i pracę

W wielu województwach czas oczekiwania na wydanie dokumentów wynosi od 8 do 12 miesięcy, a czasem nawet dłużej. Dla przedsiębiorców oznacza to brak możliwości planowania pracy floty oraz zwiększone ryzyko przestojów i strat finansowych.

Brak spójności działań między różnymi instytucjami

TLP wskazuje na brak skoordynowanych procedur pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za politykę migracyjną, bezpieczeństwo, wizy pracownicze i zezwolenia na pracę. W rezultacie ten sam kierowca może być kilkukrotnie poddawany podobnym kontrolom.

Zaostrzenie przepisów po 2022 roku

Po wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie oraz wzmocnieniu kontroli na wschodniej granicy procedury sprawdzania cudzoziemców zostały zaostrzone. Choć środki te mają swoje uzasadnienie, przedstawiciele branży apelują, aby kontrola nie zamieniała się w barierę uniemożliwiającą firmom normalne funkcjonowanie.

Niedobór kadr w urzędach

Wydziały zajmujące się legalizacją pobytu są trwale przeciążone. Liczba składanych wniosków rośnie szybciej, niż możliwości kadrowe urzędów.

Konsekwencje dla branży i gospodarki

TLP ostrzega, że jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, skutki odczują nie tylko firmy transportowe, lecz także cała sieć dostaw — od producentów po sieci handlowe.

Najważniejsze ryzyka to:
spadek konkurencyjności polskich przewoźników;
konieczność ograniczenia liczby pojazdów z powodu braku kierowców;
wzrost kosztów usług transportowych;
zakłócenia w dostawach, zwłaszcza w sektorach zależnych od terminowego transportu;
mniejsze wpływy podatkowe oraz straty w sektorach wspierających logistykę.

Eksperci szacują, że deficyt kierowców w Europie sięga setek tysięcy osób. Polska, jako jeden z największych graczy na rynku międzynarodowego transportu drogowego, odczuwa ten brak szczególnie mocno.

Co proponuje TLP?

Przyspieszenie i cyfryzacja procedur

Niezbędna jest modernizacja systemów przyjmowania wniosków, automatyzacja kolejek oraz wprowadzenie elektronicznej wymiany danych między instytucjami.

Jednolita i przejrzysta polityka wobec cudzoziemców

TLP apeluje o ujednolicenie zasad we wszystkich województwach, aby kierowcy i pracodawcy nie zmagali się z różnymi interpretacjami lokalnych urzędów.

Specjalne procedury dla kierowców zawodowych

Ze względu na kluczowe znaczenie tej grupy zawodowej warto wprowadzić szybkie ścieżki legalizacyjne, wzorowane na rozwiązaniach stosowanych w innych krajach UE wobec zawodów deficytowych.

Wzmocnienie kadrowe urzędów

Zwiększenie liczby pracowników odpowiadających za legalizację pozwoliłoby skrócić kolejki i przyspieszyć rozpatrywanie wniosków.

Dlaczego sytuacja stała się krytyczna właśnie teraz?

Zmieniające się warunki gospodarcze, wzrost kosztów transportu, rosnąca konkurencja międzynarodowa oraz brak wystarczających zasobów kadrowych w UE sprawiły, że polskie firmy znalazły się w trudnym położeniu. Zatrudnianie kierowców spoza UE stało się nie tylko korzystne, ale wręcz niezbędne dla utrzymania pozycji Polski na europejskim rynku.

Pismo TLP to wyraźny sygnał alarmowy. Organizacja apeluje o szybkie i skoordynowane działania rządu, aby zapobiec osłabieniu polskiego sektora transportowego. Od skuteczności decyzji ministerstw zależy stabilność krajowej infrastruktury logistycznej oraz zdolność przewoźników do konkurowania w warunkach globalnych zmian.

Czytaj także: Innowacja roku 2026: Bosch Road Hazard Service — nowy system bezpieczeństwa dla ciężarówek

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.