
Europejski Pakiet Mobilności, który reguluje działalność firm transportowych w krajach Unii Europejskiej, nadal się aktualizuje. W 2025 roku wejdą w życie nowe zmiany dotyczące trybu pracy kierowców, przewozów kabotażowych oraz kontroli działalności firm transportowych. Zmiany te mają na celu poprawę warunków pracy kierowców oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Główne zmiany
- Obowiązkowy powrót kierowców do kraju rejestracji: Teraz każdy kierowca będzie zobowiązany do powrotu do swojego kraju co trzy tygodnie, nawet jeśli pracuje w międzynarodowych przewozach. Ta zasada ma na celu poprawę warunków pracy kierowców i zapewnienie im regularnego odpoczynku.
- Surowe wymagania dotyczące kabotażu: Po wykonaniu trzech przewozów kabotażowych w jednym kraju, kierowca będzie musiał odczekać cztery dni przed nową operacją. To nowelizacja ma na celu zapobieganie nadużyciom w zakresie kabotażu oraz ochronę lokalnego rynku transportowego.
- Cyfryzacja dokumentacji transportowej: Wprowadzenie elektronicznych listów przewozowych (eCMR) stanie się obowiązkowe. To znacznie przyspieszy proces kontroli i inspekcji na granicach, a także uprości obrót dokumentami dla firm transportowych.
- Zaostrzenie kar za naruszenie trybu pracy i odpoczynku: Od 2025 roku korzystanie z tachografów nowej generacji stanie się obowiązkowe dla wszystkich ciężarówek. To pomoże kontrolować przestrzeganie trybu pracy kierowców i zwiększy poziom bezpieczeństwa na drogach.
Co to oznacza dla przewoźników?
Wprowadzenie nowych zasad wymaga od firm transportowych poważnego przygotowania:
- Konieczność optymalizacji logistyki: Przewoźnicy będą musieli dostosować swoje procesy, aby spełniać nowe wymagania i minimalizować ryzyko kar.
- Zwiększona kontrola ze strony inspekcji: Wraz z wprowadzeniem surowszych zasad spodziewany jest wzrost liczby kontroli ze strony organów nadzorczych, co wymaga od firm większej uwagi na przestrzeganie przepisów.
- Techniczna adaptacja do systemów elektronicznych: Przejście na elektroniczne systemy obiegu dokumentów wymaga inwestycji w technologie oraz szkolenia personelu.
Przygotowanie do zmian powinno rozpocząć się już teraz, aby uniknąć problemów z organami kontrolnymi i nie narazić się na sankcje. Firmy transportowe muszą być gotowe na nowe wyzwania, aby skutecznie dostosować się do zmieniających się warunków pracy w ramach Unii Europejskiej.
Czytaj także: Waberer's: nowa era w przewozach pasażerskich