
Rząd Polski zatwierdził przekazanie 57,6 mln euro na rozwój infrastruktury transportowej w regionach przygranicznych z Ukrainą w ramach programu Interreg NEXT Polska–Ukraina 2021–2027. Ze środków tych 52,5 mln euro przeznaczono na zasadniczą modernizację dróg i połączeń kolejowych, a pozostałe 5,1 mln euro zostanie rozdysponowane na mniejsze projekty wspierające logistyczną współpracę i rozwój lokalny.
Szczegóły inwestycji drogowo-kolejowych
Z części przeznaczonej na projekty infrastrukturalne (52,5 mln euro):
- Drogowe modernizacje — cztery projekty w priorytecie „Accessibility” (Dostępności), obejmujące remonty dróg regionalnych przy Augustowie, Tomaszowie Lubelskim, Sokołowie Podlaskim oraz Krościenku. Celem jest lepsze połączenie tych obszarów z siecią TEN-T, poprawa bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu.
- Kolejowe inwestycje — projekt w priorytecie „Borders” zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 101 i stacji Werchrata po stronie polskiej, a także modernizację dworca kolejowego we Lwowie. Ma to zwiększyć przepustowość kolei przy granicy oraz poprawić komfort pasażerów i przewoźników towarowych.
Wespracie mniejszych inicjatyw
Pięć milionów sto tysięcy euro (5,1 mln EUR) zostało przeznaczonych na Small Projects Fund — fundusz dla mniejszych projektów, finansowanych z UE, o wartości od 20 000 do 90 000 euro, skupionych na gospodarce obiegu zamkniętego, ochronie środowiska oraz poprawie infrastruktury lokalnej.
Oczekiwane efekty i znaczenie dla przewoźników
Dzięki tym inwestycjom przewiduje się:
- zwiększenie przepustowości punktów przejścia granicznego, co ułatwi i przyspieszy ruch towarów między Polską a Ukrainą,
- skrócenie czasu transportu — drogi i kolej będą sprawniej działały, co zmniejszy koszty przewozów i minimalizuje opóźnienia,
- poprawę bezpieczeństwa — lepiej utrzymane drogi, nowoczesna infrastruktura kolejowa, lepsze oznakowanie i infrastruktura przygraniczna,
- wzmocnienie współpracy transgranicznej — projekty łączą polskie i ukraińskie samorządy, co sprzyja wymianie doświadczeń, lepszej logistyce i wspólnemu zarządzaniu przestrzenią przygraniczną.
Polska odgrywa kluczową rolę jako partner logistyczny Ukrainy w UE — infrastruktura drogowa i kolejowa przy granicy jest niezbędna, by Polska mogła służyć jako główna droga eksportu i importu towarów. Dobrze rozwinięte połączenia transportowe są też elementem wzmacniania odporności gospodarczej regionów przygranicznych i całego kraju.
Czytaj także: W Hiszpanii zlikwidowano dwie grupy przestępcze specjalizujące się w kradzieżach ładunków z ciężarówek