
Na początku 2025 roku Unia Europejska zaproponowała zmiany w Pakiecie Mobilności, które pozwalają kierowcom ciężarówek na cotygodniowy odpoczynek w kabinach pojazdów, ale tylko pod warunkiem przebywania na certyfikowanych miejscach parkingowych, które spełniają ustalone standardy bezpieczeństwa i komfortu. Zmiany te zostały oficjalnie ujęte w zaktualizowanym Rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, w szczególności w artykule 8a, które weszło w życie w kwietniu 2025 roku.
Podstawowe wymagania dla certyfikowanych miejsc parkingowych
Zgodnie z nowymi zasadami, strefy parkingowe, w których dozwolony jest odpoczynek w kabinie, muszą być certyfikowane zgodnie ze standardami UE. Standardy te obejmują:
- Systemy wykrywania i zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi.
- Odpowiednie oświetlenie i widoczność.
- Punkty łączności awaryjnej oraz odpowiednie procedury.
- Warunki sanitarno-higieniczne, w tym prysznice i toalety przystosowane dla obu płci.
- Możliwość zakupu żywności i napojów.
- Dostęp do środków komunikacji oraz zasilania elektrycznego.
Komisja Europejska zobowiązała się do publikowania i regularnego aktualizowania listy takich certyfikowanych stref parkingowych na oficjalnej stronie internetowej, aby zapewnić kierowcom łatwy dostęp do tych informacji.
Konsekwencje dla przewoźników
Dla firm transportowych zmiany te oznaczają konieczność dokładnego planowania tras z uwzględnieniem lokalizacji certyfikowanych miejsc parkingowych. Pozwoli to uniknąć kar oraz zapewnić przestrzeganie nowych wymogów dotyczących odpoczynku kierowców. Ponadto korzystanie z takich stref parkingowych może obniżyć koszty zakwaterowania w hotelach, ponieważ odpoczynek w kabinie na certyfikowanym miejscu jest dozwolony.
Stanowisko urzędników
Komisarz UE ds. transportu Adina Vălean podkreśliła: "Nasi kierowcy zasługują na bezpieczne i komfortowe warunki odpoczynku. Te nowe standardy mają na celu zapewnienie ich dobrostanu oraz bezpieczeństwa na drogach Europy".
Zmiany te są częścią szerszej strategii UE mającej na celu poprawę warunków pracy kierowców oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Przyczyniają się również do harmonizacji przepisów transportowych wśród krajów członkowskich oraz zapewniają uczciwą konkurencję na rynku transportowym.
Obecnie zmiany w Pakiecie Mobilności nie zostały jeszcze oficjalnie przyjęte, a dyskusje trwają. Wszelkie zmiany w Rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 będą wymagały zgody Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE.
Czytaj także: Sprzedaż ciężarówek w Polsce nadal spada: Scania i Volvo idą równo