
Unia Europejska przygotowuje szeroko zakrojone zmiany w zakresie regulacji rynku pracy w logistyce. Po publikacji najnowszego raportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) oraz Europejskiego Instytutu Związków Zawodowych (ETUI), Komisja Europejska ogłosiła zamiar ograniczenia praktyki wielopoziomowego podwykonawstwa, która często prowadzi do nadużyć – fikcyjnego zatrudnienia, nieuczciwych warunków pracy, unikania opodatkowania i odpowiedzialności.
Planowane działania obejmują:
- utworzenie jednolitego rejestru przewoźników i podwykonawców,
- wymóg bezpośredniego zatrudniania kierowców (bez pośredników),
- elektroniczną kontrolę czasu pracy i wynagrodzenia.
Dla ukraińskich firm działających na terenie UE oznacza to konieczność prowadzenia przejrzystej polityki kadrowej, regularnego audytu warunków pracy oraz przestrzegania wymogów dotyczących płacy minimalnej w krajach, w których prowadzą działalność.
Statystyki i praktyka
Zgodnie z raportem ETF, ponad 30% międzynarodowych przewozów w UE realizowanych jest w oparciu o schematy podwykonawstwa z krajami Europy Wschodniej. Jednocześnie 65% kierowców ankietowanych w Bułgarii, Rumunii i Ukrainie zadeklarowało nadmierne nadgodziny bez rekompensaty. Czechy i Niemcy już wprowadziły dodatkowe kontrole zagranicznych firm działających na ich terytorium – w ciągu dwóch lat liczba naruszeń prawa pracy spadła tam o 28%.
Czytaj także: Od 1 lipca sieć dróg płatnych na Litwie znacznie się rozszerza