
Problem wysokości i nowe rozwiązanie od DAF
DAF Trucks, dobrze znany gracz na europejskim rynku pojazdów ciężarowych, zaprezentował rozwiązanie, które może zrewolucjonizować branżę transportu samochodów — autotransporter z ultraniską kabiną i podwoziem. Głównym celem tej innowacji jest zmniejszenie całkowitej wysokości pojazdu, co pozwala:
- przewieźć więcej samochodów jednocześnie;
- oszczędzać paliwo;
- ograniczyć emisję spalin;
- spełniać wymogi krajów z ograniczeniem wysokości (do 4 m).
Cechy techniczne
Nowy model opiera się na komponentach serii DAF XF i XD, dostosowanych do niższego profilu. Inżynierowie stworzyli podwozie o zmniejszonym prześwicie oraz kabinę umieszczoną niżej niż standardowa, która jednak nie ustępuje pod względem komfortu:
- pełnowartościowe miejsce pracy z systemami wspomagania elektronicznego;
- klimatyzacja, ergonomiczna kierownica, system multimedialny;
- wbudowane systemy ADAS – automatyczne hamowanie, asystent zmiany pasa, kontrola pasa ruchu.
Testy i reakcja rynku
DAF przeprowadził testy nowych autotransporterów w trzech kluczowych krajach: Holandii, Niemczech i Francji. Wszyscy operatorzy logistyczni biorący udział w testach zauważyli:
- lepszą manewrowość;
- większą stabilność załadunku;
- do 8% oszczędności paliwa na trasach powyżej 500 km.
To stanowi poważną konkurencję dla klasycznych autotransporterów, które mają ograniczenia w zakresie pojemności lub aerodynamiki.
DAF na rynku ciężarówek dziś
Obecnie DAF Trucks oferuje szeroką gamę modeli do różnych typów transportu:
- DAF XF – do transportu międzynarodowego;
- DAF XG / XG+ – segment premium z przestronnymi kabinami;
- DAF XD – do przewozów regionalnych i miejskich;
- DAF CF – model uniwersalny, często wykorzystywany w budownictwie i rolnictwie;
- DAF LF – lekka ciężarówka do dostaw miejskich;
- DAF Electric Series – nowa linia elektrycznych ciężarówek.
Na rynku europejskim dostępnych jest obecnie ponad 20 konfiguracji DAF, z możliwością dopasowania do indywidualnych potrzeb klienta.
Jakie modele DAF są popularne w Polsce?
Polska należy do trójki liderów sprzedaży DAF w Europie Środkowej. Wśród najpopularniejszych modeli na polskim rynku są:
- DAF XF 480 – optymalna moc, ekonomiczność, wygodna kabina;
- DAF CF 450 – uniwersalny wybór dla logistyki i budownictwa;
- DAF XD 410 – popularny w firmach z sektora FMCG i handlu detalicznego.
W 2024 roku, według Polskiego Związku Przewoźników Drogowych, DAF zdobył ponad 12% udziału w rynku nowych ciągników siodłowych, ustępując jedynie firmom MAN i Volvo. Większość polskich firm transportowych ceni DAF za niskie zużycie paliwa, niezawodność oraz korzystne warunki leasingowe.
Perspektywy i elektryfikacja
Kolejnym krokiem DAF będzie wprowadzenie zelektryfikowanej wersji autotransportera z obniżonym podwoziem. Pozwoli to przewoźnikom w UE spełnić zaostrzone normy ekologiczne, szczególnie w miejskich strefach zeroemisyjnych (ZFE). Już do końca 2025 roku planowana jest pierwsza seria elektrycznych autotransporterów dla rynku Beneluksu.
DAF umacnia swoją pozycję jako innowacyjny producent, który nie tylko reaguje na potrzeby rynku, ale również wyznacza nowe standardy w transporcie komercyjnym.
Czytaj także: Dania znosi zakaz parkowania powyżej 25 godzin od 2026 roku