Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Kraków tylko dla ciężarówek Euro 6 — nowe zasady od 2026 roku: co zmieni się dla przewoźników

Udział:
краков запрет

Od 1 stycznia 2026 roku miasto Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu (Clean Transport Zone, SCT) — dużą inicjatywę ekologiczną mającą na celu walkę z nadmiernym poziomem zanieczyszczenia powietrza. Będzie to pierwsza taka strefa w Polsce, obejmująca wszystkie kategorie pojazdów, w tym ciężarówki.

Według szacunków organizacji ekologicznych (w tym Clean Air Fund i Fundacja TOGETAIR), wprowadzenie strefy ma zmniejszyć poziom emisji NO₂ w mieście o 50% już do końca 2026 roku. Pierwsze etapy pilotażowe pokazały pozytywną dynamikę: szkodliwe emisje w niektórych dzielnicach już spadły o 30–35%.

Jakie ograniczenia wejdą w życie?

SCT w Krakowie nakłada surowe wymagania dotyczące stanu technicznego transportu. Od 2026 roku:

Wjazd do miasta będzie dozwolony tylko dla ciężarówek spełniających normę Euro 6 lub tych wyprodukowanych po 2012 roku.

Właściciele starszego transportu mogą ubiegać się o tymczasowe specjalne zezwolenie, ale będzie ono płatne (od 200 do 400 euro) i krótkoterminowe.

Oczekiwane są kary i sankcje administracyjne za naruszenie nowego porządku.

Jakie konsekwencje dla biznesu logistycznego?

Wprowadzenie SCT to nie tylko inicjatywa ekologiczna, ale sygnał do zmian w całym systemie logistyki miejskiej. Zdaniem Piotra Kowalskiego, eksperta ds. polityki transportowej Polskiej Izby Logistyki:

"Kraków staje się pierwszą jaskółką. Za nim pójdą inne duże polskie miasta — Warszawa, Wrocław, Gdańsk. Dla ukraińskich i europejskich przewoźników to wyraźny sygnał: odnawiajcie tabor lub przygotujcie się na ograniczenia."

Przewoźnicy już teraz powinni przeanalizować swoje plany inwestycyjne na 2025 rok, aby uniknąć nagłego wzrostu kosztów w przyszłości.

Najważniejsze konsekwencje:

Odnawianie sprzętu do standardu Euro 6 lub nowszego — kluczowy warunek dostępu do centrów miejskich w Polsce.

Firmy bez nowoczesnego transportu będą musiały przekierować trasy lub korzystać z usług partnerów logistycznych, którzy mają odpowiednie zezwolenia.

Rośnie popyt na powierzchnie magazynowe poza SCT, co otwiera nowe możliwości dla operatorów logistycznych na przedmieściach Krakowa.

Jak się dostosować? Porady ekspertów

Przeprowadź audyt floty — określ udział pojazdów, które nie spełniają normy Euro 6, i oblicz potrzebne inwestycje w modernizację.

Rozważ możliwość długoterminowego wynajmu lub leasingu ciężarówek Euro 6 — to szybkie rozwiązanie bez dużych wydatków początkowych.

Inwestuj w centra logistyczne poza SCT — podmiejskie huba mogą stać się kluczowymi punktami przeładunkowymi dla transportu.

Wdrażaj elastyczne planowanie tras — z uwzględnieniem ograniczeń dotyczących wjazdu i parkowania w centrum.

Podsumowanie: zagrożenie czy nowa możliwość?

Choć nowe zasady mogą wydawać się uciążliwe, stwarzają możliwości modernizacji i strategicznego rozwoju firm logistycznych. Zyskają ci przewoźnicy, którzy wcześniej się dostosują, zautomatyzują ewidencję tras i zaktualizują bazę techniczną.

Według Macieja Nowickiego, kierownika działu logistyki w DB Schenker Poland:

"Rok 2026 to termin nie tylko dla Krakowa, ale dla całej branży. Kto zdąży się przekształcić do tego czasu — zyska przewagę w konkurencji na rynku transportowym w Europie Środkowej."

Co dalej?

Oczekuje się, że do końca 2025 roku podobne SCT mogą pojawić się w innych miastach Polski. Rynek logistyczny przechodzi transformację i już dziś staje się jasne: standardy ekologiczne to nowa rzeczywistość dla wszystkich graczy.

Czytaj także: Uzgodnienie europejskiego toru między Ukrainą a Polską: strategia integracji i modernizacji logistycznej

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.