Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Polska uruchamia program subsydiów na wymianę tachografów w ciężarówkach — UE wyraziła wstępną zgodę: co to oznacza dla logistyki

Udział:
smarttacho

W maju 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury Polski poinformowało o uzyskaniu wstępnej zgody Komisji Europejskiej na uruchomienie szerokiego programu rządowego dotyczącego aktualizacji tachografów w transporcie drogowym. Oczekuje się, że program wystartuje w drugiej połowie 2025 roku, a pierwsze wypłaty zaplanowane są już na koniec roku.

Istota programu

Program przewiduje częściowe refundowanie kosztów wymiany tachografów — obowiązkowych rejestratorów czasu pracy, odpoczynku i tras kierowców. Zgodnie z rozporządzeniem UE 2014/165, do sierpnia 2025 roku wszystkie ciężarówki wykonujące międzynarodowe przewozy muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (Smart Tachograph v2).

Warunki finansowania

Wysokość subwencji: do 50% wartości nowego tachografu (w tym montaż i kalibracja).

Beneficjenci: głównie małe i średnie firmy transportowe, które nie mają wystarczających środków na pełną modernizację floty.

Finansowanie: ze środków budżetu państwa Polski oraz europejskich funduszy na transformację cyfrową i mobilność (Connecting Europe Facility).

Dlaczego to jest potrzebne — i dlaczego terminy są krytyczne

UE zobowiązała wszystkie państwa członkowskie do wdrożenia tachografów nowej generacji od 1 sierpnia 2025 roku, zgodnie z pakietem "Mobilność I". Naruszenie tego wymogu wiąże się z:

wysokimi karami dla przewoźników na granicy;

ograniczeniem dostępu do międzynarodowych przewozów;

ryzykiem utraty konkurencyjności na europejskim rynku logistycznym.

Co nowego w Smart Tachograph v2

Wbudowany moduł GNSS (śledzenie satelitarne);

Chip DSRC do zdalnego odczytu danych przez organy kontrolne;

Rozszerzone funkcje dotyczące kontroli przekroczenia granic;

Zapis danych o załadunku/rozładunku;

Automatyczne rejestrowanie czasu przekroczenia granicy, co ułatwia raportowanie podatkowe i celne.

Co to oznacza dla firm logistycznych

  1. Ulga finansowa

Nawet podstawowy zestaw Smart Tachograph v2 kosztować będzie od 800 do 1300 euro za sztukę. Dla floty składającej się z 20 ciężarówek to wydatki przekraczające 25 000 euro. Dzięki subsydiom firmy będą mogły:

zmodernizować sprzęt bez krytycznego obciążenia budżetu;

zmniejszyć ryzyko kar w przyszłości.

  1. Zwiększenie przejrzystości i automatyzacja

Nowe tachografy zapewniają:

dokładne raportowanie czasu jazdy;

mniej papierowej dokumentacji;

uproszczone przestrzeganie wymogów ze strony UE.

  1. Przewaga w międzynarodowych kontraktach

Zamawiający z UE coraz częściej wymagają:

używania nowoczesnego sprzętu cyfrowego;

potwierdzenia zgodności z normami bezpieczeństwa i elektronicznego raportowania.

Polska — lider cyfryzacji logistyki

Polska od kilku lat utrzymuje tytuł największego przewoźnika towarowego w Europie, kontrolując ponad 25% rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Rządowe wsparcie modernizacji to strategiczna decyzja, mająca na celu:

utrzymanie pozycji w konkurencji z niemieckimi, litewskimi i hiszpańskimi przewoźnikami;

zapewnienie zgodności z nowymi wymaganiami UE;

stworzenie warunków do dalszej automatyzacji i obniżenia kosztów w branży.

Opinie ekspertów

Jacek Mazur, analityk Polskiego Stowarzyszenia Transportu i Logistyki:

„Dzięki wsparciu małego i średniego biznesu możemy oczekiwać, że 90% flot zostanie zaktualizowanych do końca 2025 roku. To pozwoli Polsce nie tylko zachować przywództwo w logistyce, ale także przyspieszyć cyfrową transformację branży”.

Andrij Hryhorenko, CEO ukraińskiej firmy logistycznej:

„Ten krok to doskonały przykład dla Ukrainy. Warto czerpać z polskiego doświadczenia: udział państwa w cyfryzacji to klucz do nowoczesnej konkurencyjności”.

Uruchomienie programu subsydiów na tachografy w Polsce to nie tylko techniczna modernizacja, ale także instrument finansowy mający na celu utrzymanie stabilności rynku logistycznego. Dla firm transportowych to realna możliwość uniknięcia zbędnych wydatków, kar i utraty kontraktów, przy jednoczesnym zachowaniu zaufania klientów oraz zgodności z europejskimi standardami.

Czytaj także: Polskie firmy transportowe masowo rejestrują się w Bułgarii: nowy trend w europejskiej logistyce

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.