Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Surowe kontrole i wysokie mandaty: Polska zaostrza przepisy dotyczące przeciążenia pojazdów ciężarowych w 2025 roku

Udział:
польща ваги

W 2025 roku Polska znacząco zaostrzyła kontrolę przestrzegania norm wagowych dla pojazdów ciężarowych. Władze państwowe podkreślają, że przeciążone pojazdy są jedną z głównych przyczyn degradacji nawierzchni dróg oraz poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu. Dlatego kary finansowe stały się znacznie wyższe, a kontrole – częstsze i bardziej systematyczne.

Nowe przepisy i wysokość mandatów

Zgodnie z aktualnymi przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz wytycznymi Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), w 2025 roku obowiązują następujące stawki kar:

  • od 500 do 2 000 zł – za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o 5–10%;
  • od 3 000 do 8 000 zł – za przeciążenie o 10–20%;
  • do 15 000 zł – za rażące przekroczenie powyżej 20% lub przypadki, w których pojazd stwarza zagrożenie dla ruchu bądź infrastruktury drogowej.

W skrajnych sytuacjach inspektorzy mogą zatrzymać pojazd do momentu usunięcia naruszenia, np. poprzez częściowy rozładunek. W takich przypadkach przedsiębiorca pokrywa również koszty parkowania pojazdu na wyznaczonym parkingu.

Firmy, które dopuszczają się powtarzających naruszeń, trafiają na listę przewoźników wysokiego ryzyka, co skutkuje częstszymi i niezapowiedzianymi kontrolami.

Kontrole drogowe w nowej odsłonie

Od początku 2025 roku na polskich drogach aktywnie działają mobilne patrole ITD, wyposażone w nowoczesne systemy wagowe, kamery odczytujące tablice rejestracyjne oraz czujniki nacisku na oś.

Na głównych trasach – takich jak A2, A4, S8 czy S7 – funkcjonują też stacjonarne i dynamiczne systemy ważenia pojazdów (Weigh-in-Motion, WIM). Urządzenia te rejestrują masę pojazdu w ruchu z dokładnością do 5% i automatycznie przekazują dane do centralnego systemu inspekcji.

Według danych GITD, tylko w pierwszym kwartale 2025 roku przeprowadzono ponad 42 tysiące kontroli, co oznacza wzrost o 35% w porównaniu z 2024 rokiem. Co piąta skontrolowana ciężarówka była przeciążona.

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że nowy system ma przede wszystkim charakter prewencyjny. Przewoźnicy, którzy konsekwentnie przestrzegają przepisów, otrzymują status „rzetelnego przewoźnika”, co skutkuje rzadszymi kontrolami.

Bezpieczeństwo i ochrona infrastruktury

Zaostrzenie przepisów to nie tylko kwestia ochrony dróg, ale również bezpieczeństwa uczestników ruchu. Przeciążone pojazdy mają dłuższą drogę hamowania, częściej ulegają awariom i zwiększają ryzyko poważnych wypadków.

Według danych Ministerstwa Infrastruktury, aż 20% ciężarówek poruszających się po trasach międzynarodowych przekracza dopuszczalne limity wagowe, szczególnie te wjeżdżające spoza Unii Europejskiej.

W 2025 roku Polska rozszerzyła współpracę z Niemcami, Czechami i Słowacją, by wymieniać informacje o przewoźnikach naruszających przepisy. Jeśli firma została ukarana w jednym kraju, dane o niej trafiają do systemów kontrolnych pozostałych państw regionu.

Konsekwencje dla przewoźników

Dla firm transportowych nowe przepisy oznaczają konieczność dokładniejszego monitorowania masy ładunku, rozkładu ciężaru na osiach oraz kompletności dokumentacji.

Wielu przewoźników inwestuje już w czujniki wagowe montowane w naczepach, które pozwalają kontrolować masę w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można uniknąć kosztownych kar i utraty reputacji.

Branża transportowa generalnie popiera zaostrzenie przepisów, choć zwraca uwagę na potrzebę zwiększenia liczby certyfikowanych punktów ważenia, zwłaszcza w rejonach przemysłowych i przy portach.

Rok 2025 stał się dla Polski przełomowym okresem w zakresie systemowego podejścia do kontroli przeciążenia pojazdów ciężarowych. Mandaty są wyższe niż kiedykolwiek, a system inspekcji – nowoczesny i bezkompromisowy.

Dla przewoźników to sygnał, by działać proaktywnie: kontrolować masę ładunku, dbać o stan techniczny pojazdu i planować trasy z uwzględnieniem punktów kontrolnych.

Eksperci podkreślają, że dzisiejsza surowość to inwestycja w bezpieczniejsze drogi jutra – i klucz do utrzymania wysokich standardów europejskiej logistyki.

Czytaj także: Hiszpania wprowadza nowy standard bezpieczeństwa V16: transport czeka technologiczna przebudowa

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.