Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Wejście w życie zmian w rozporządzeniu o płatnych drogach krajowych w Polsce przesunięte na luty: przewoźnicy spodziewają się wzrostu kosztów

Udział:
платные дороги польша

Rząd Polski ogłosił przesunięcie wejścia w życie poprawek do rozporządzenia dotyczącego płatnych dróg krajowych oraz związanej z nimi korekty stawek na luty przyszłego roku. Choć kilkumiesięczne odroczenie ma dać branży transportowej więcej czasu na przygotowanie się, przewoźnicy już teraz ostrzegają: nowe przepisy i tak przyniosą dodatkowe koszty dla właścicieli pojazdów ciężarowych i autobusów.

Powody przesunięcia i istota zmian

Władze podkreślają, że konieczność zmiany terminu wynika z aspektów technicznych i organizacyjnych związanych z przejściem na nowy model naliczania opłat. Chodzi nie tylko o modyfikację stawek za przejazd po krajowej sieci dróg dla ciężarówek i autobusów, lecz także o wprowadzenie nowych parametrów kalkulacji — w szczególności bardziej szczegółowego uwzględnienia klasy ekologicznej pojazdu, jego masy oraz wpływu na infrastrukturę drogową.

System poboru opłat e-TOLL, funkcjonujący w Polsce od 2021 roku, również wymaga dostosowania do nowych regulacji. Operatorzy systemów monitoringu oraz producenci urządzeń pokładowych wnioskowali o dodatkowy czas na wprowadzenie zmian i testy, co również przyczyniło się do przesunięcia terminu.

Co zmieni się dla właścicieli ciężarówek i autobusów

Przewoźnicy podkreślają, że odroczenie jedynie chwilowo spowalnia wzrost kosztów. Największe obawy branży dotyczą:

  1. Wyższych stawek dla pojazdów ciężkich. Nowa struktura taryf przewiduje wyższe opłaty dla ciężarówek o dużej masie i pojazdów o niższej klasie emisji. Dotknie to szczególnie starsze pojazdy, powszechnie wykorzystywane na trasach międzynarodowych.
  2. Trudności w modernizacji flot. Aby przejść do korzystniejszej kategorii taryfowej, konieczna jest wymiana lub modernizacja taboru, na co wiele firm nie może sobie obecnie pozwolić. Wysokie ceny nowych pojazdów oraz długie terminy dostaw dodatkowo komplikują sytuację.
  3. Dodatkowych wymogów administracyjnych. Zmiany oznaczają konieczność ponownej rejestracji części urządzeń, aktualizacji oprogramowania, weryfikacji kompatybilności systemów i zawierania nowych umów z operatorami poboru opłat.
  4. Wpływu na ceny usług transportowych. Firmy przewozowe już prognozują, że z powodu wyższych kosztów korzystania z dróg płatnych ceny przewozów mogą wzrosnąć o 5–15%, w zależności od trasy i typu pojazdu.

Branża apeluje o przejrzystość i łagodny okres przejściowy

Organizacje zrzeszające przewoźników wskazują na niedostateczną liczbę oficjalnych wyjaśnień ze strony państwa. Nie wszystkie elementy nowych przepisów są w pełni opublikowane, co utrudnia firmom rzetelne oszacowanie przyszłych kosztów. Przedstawiciele branży postulują:

  • wcześniejsze udostępnienie pełnej tabeli stawek,
  • wprowadzenie oficjalnego okresu testowego przed startem systemu,
  • uruchomienie mechanizmów wsparcia finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw (np. dopłat do wymiany floty czy ulg podatkowych).

Zmiany dotkną także przewoźników międzynarodowych

Polska pełni kluczową rolę w europejskiej logistyce — przez kraj przebiegają główne korytarze tranzytowe łączące Zachód, Wschód i Północ. W efekcie zmiany w systemie opłat dotkną również zagranicznych przewoźników, szczególnie tych, którzy codziennie korzystają z polskiej infrastruktury drogowej w ruchu dalekobieżnym.

Wysoka konkurencja w sektorze międzynarodowego transportu sprawia, że nawet niewielki wzrost kosztów przejazdu może odbić się na rentowności i wymusić reorganizację tras.

Co dalej?

Choć nowe regulacje wejdą w życie dopiero w lutym, branża już przygotowuje się na zmiany: podwyżki cen usług, korekty tras oraz dalszą optymalizację wydatków. Wielu przewoźników obawia się, że dodatkowe obciążenia finansowe będą kolejnym wyzwaniem dla sektora, który wciąż dochodzi do siebie po zawirowaniach ostatnich lat — pandemii, wzroście cen paliw oraz konsekwencjach pakietu mobilności.

Jednocześnie rząd zapewnia, że nowy system ma służyć modernizacji infrastruktury drogowej oraz przyspieszeniu procesu ekologizacji transportu — trendom, które stopniowo stają się standardem w całej Europie.

Czytaj także: Kryzysowa sytuacja związana z legalizacją pobytu kierowców spoza UE: TLP zwraca się do polskich ministerstw

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.