Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Włochy testują sześciomiesięczny zakaz wyprzedzania dla ciężarówek

Udział:
италия обгон

Od 3 listopada 2025 roku na jednym z kluczowych odcinków autostrady A1 „Autostrada Słońca”, pomiędzy miejscowościami Incisa-Reggello (prowincja Florencja) a Chiusi (prowincja Siena), wchodzi w życie eksperymentalny sześciomiesięczny zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Decyzja została podjęta przez włoskie Ministerstwo Infrastruktury i Transportu w ramach szerokiego programu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa oraz płynności ruchu na najbardziej obciążonych trasach kraju.

Cel inicjatywy

Głównym celem projektu jest zmniejszenie liczby wypadków i zapobieganie korkom na strategicznym odcinku trasy, z którego codziennie korzystają tysiące pojazdów. Według danych ministerstwa udział ciężarówek na tym fragmencie sięga do 40% całkowitego ruchu, co sprawia, że przepływ jest szczególnie gęsty i podatny na zakłócenia. Manewry wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe często prowadzą do niebezpiecznych sytuacji, gwałtownego hamowania i kolizji, a także tworzą tzw. „efekt fali” – lokalne spowolnienia, które rozprzestrzeniają się na kilka kilometrów, powodując zatory.

Minister transportu Matteo Salvini podkreślił, że „ograniczenie wyprzedzania to nie kara, lecz narzędzie regulacji, które pozwoli uczynić ruch bardziej płynnym i przewidywalnym, zwłaszcza na odcinkach o dużym udziale transportu ciężkiego”.

Jak będzie działał zakaz

Na długości około 80 kilometrów ciężarówki o masie powyżej 12 ton nie będą mogły wjeżdżać na lewy pas i wykonywać manewrów wyprzedzania. Przestrzeganie zakazu będzie nadzorowane przez nowoczesne systemy monitoringu i automatycznego rejestrowania wykroczeń. Kierowcom, którzy złamią przepisy, grożą kary administracyjne oraz czasowe ograniczenie prawa jazdy.

Jednocześnie dla kierowców ciężarówek przewidziano szereg rozwiązań kompensacyjnych:

  • rozbudowę i modernizację stref odpoczynku, wyposażonych w toalety, bary i punkty pomocy technicznej;
  • wyznaczenie stref bezpiecznych manewrów, umożliwiających zmianę pasa lub zawracanie;
  • wdrożenie tablic informacyjnych, które w czasie rzeczywistym będą przekazywać dane o ruchu, przewidywanym czasie przejazdu i zalecanych trasach.

Potencjalne efekty i dalsze kroki

Według obliczeń ekspertów z Włoskiego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego wprowadzenie zakazu może zmniejszyć ryzyko wypadków o 15–20%, a średnią prędkość ruchu zwiększyć o 5–8 km/h dzięki wyeliminowaniu „korków spowodowanych wyprzedzaniem”. Oczekuje się również spadku zużycia paliwa i emisji CO₂, gdyż ruch stanie się bardziej równomierny.

Jeśli eksperyment zakończy się sukcesem, podobne rozwiązania zostaną wprowadzone na innych ważnych trasach, m.in. A4 (Turyn–Triest) oraz A14 (Bolonia–Tarent), które również cierpią z powodu dużego natężenia transportu ciężkiego. Ministerstwo przygotowuje już program monitoringu, który obejmie analizę bezpieczeństwa, efektywności transportu oraz poziomu satysfakcji kierowców.

Opinie ekspertów i branży transportowej

Związki zawodowe i stowarzyszenia przewoźników w większości popierają inicjatywę, choć część przedstawicieli wyraziła obawy dotyczące możliwych opóźnień w dostawach. Eksperci jednak podkreślają, że bardziej przewidywalny ruch i mniejsza liczba wypadków w dłuższej perspektywie przyniosą korzyści ekonomiczne zarówno dla firm logistycznych, jak i dla całego systemu transportowego kraju.

Analitycy ruchu drogowego uważają, że projekt ten może stać się przykładem zrównoważonego podejścia do regulacji, łączącego wymogi bezpieczeństwa, ekologii i efektywności ekonomicznej. Ponadto wdrożenie programu posłuży jako podstawa do opracowania nowych standardów zachowań drogowych na autostradach o dużym natężeniu ruchu ciężarowego.

Ministerstwo transportu podkreśliło, że sześciomiesięczny zakaz ma charakter pilotażowy, a po jego zakończeniu zostaną zebrane dane, przeprowadzona analiza oraz opracowane rekomendacje dotyczące ewentualnego rozszerzenia projektu.

Czytaj także: Amazon wprowadza logistykę na nowy poziom: inteligentne okulary dla kierowców dostaw

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.