Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Francja zaostrza wymagania wobec 44-tonowych ciężarówek: co się zmieni od października 2025 roku?

Udział:
франция

Od października 2025 roku we Francji zacznie obowiązywać zaktualizowane ustawodawstwo, które wprowadza surowsze wymagania dla 44-tonowych pojazdów ciężarowych wykorzystywanych w transporcie intermodalnym. Zmiany te są częścią szerszej strategii UE w zakresie dekarbonizacji transportu, poprawy bezpieczeństwa drogowego oraz wspierania zrównoważonej logistyki w Europie.

Czym jest transport intermodalny i dlaczego jest w centrum uwagi?

Transport intermodalny to kombinowane wykorzystanie transportu drogowego, kolejowego, morskiego lub rzecznego przy przewozie ładunków. Ten format jest priorytetem dla UE, ponieważ:

  • zmniejsza obciążenie dróg;

  • pozwala ograniczyć emisję CO₂;

  • zwiększa efektywność łańcuchów logistycznych.

Francja, jako kraj tranzytowy między Europą Północną a Południową, odgrywa kluczową rolę w takich przewozach. Dlatego zmiany dotyczące 44-tonowych ciężarówek mają strategiczne znaczenie dla całej branży.

Główne zmiany: technika, trasy, ekologia

  1. Zaostrzone wymagania techniczne wobec pojazdów
    Wszystkie 44-tonowe ciężarówki realizujące transport intermodalny we Francji będą musiały spełniać nowe standardy techniczne, w tym:
  • obowiązkowy, certyfikowany system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS);

  • zmodernizowane układy hamulcowe, w tym elektroniczna kontrola stabilności (ESC);

  • ulepszona aerodynamika nadwozia w celu zmniejszenia oporu powietrza i zużycia paliwa;

  • inteligentne systemy transportowe (ITS): część pojazdów musi być wyposażona w systemy przekazujące dane do cyfrowej infrastruktury logistycznej Francji.

  1. Ograniczenia dotyczące tras
    Nowe przepisy przewidują również:
  • zakaz poruszania się 44-tonowych ciężarówek w niektórych wrażliwych ekologicznie regionach, zwłaszcza w pobliżu parków narodowych, gęsto zaludnionych miast i stref nadbrzeżnych;

  • obowiązek korzystania z wcześniej wyznaczonych korytarzy transportowych w celu lepszego planowania obciążenia infrastruktury i monitorowania emisji;

  • priorytetowe wykorzystanie transportu kolejowego na części trasy z ograniczeniem ruchu kołowego w tzw. „zielonych strefach”.

  1. Strefy kontroli ekologicznej
  • Rozszerzenie sieci stref niskiej emisji (LEZ), do których nie będą mogły wjeżdżać ciężarówki niespełniające norm emisji;

  • Wprowadzenie systemu zróżnicowanego dostępu, uwzględniającego normę silnika (od Euro 6 wzwyż) oraz rodzaj paliwa (diesel, gaz, elektryczność);

  • W przypadku naruszeń — wysokie grzywny oraz czasowy zakaz wjazdu do francuskich węzłów logistycznych.

Jakie wyzwania czekają firmy logistyczne?

Dla firm specjalizujących się w transporcie intermodalnym nowe regulacje oznaczają konieczność gruntownego przeglądu modeli operacyjnych. Główne wyzwania to:

  • koszty finansowe modernizacji floty — nowe systemy bezpieczeństwa i ekologiczne wymagają inwestycji;

  • konieczność przeplanowania tras z uwzględnieniem stref LEZ i hubów logistycznych;

  • dodatkowe szkolenia kierowców z nowych zasad poruszania się po Francji oraz korzystania z cyfrowych usług do przechodzenia kontroli środowiskowej.

Co powinny zrobić firmy, aby się przygotować?

  • Przeprowadzić audyt floty — zidentyfikować pojazdy niespełniające nowych wymagań;

  • Nawiązać współpracę z francuskimi partnerami logistycznymi, którzy mają doświadczenie w nowych warunkach;

  • Zbadać dostępne dotacje i programy wsparcia dla zielonego transportu — zarówno Francja, jak i UE aktywnie je finansują;

  • Zautomatyzować planowanie tras przy użyciu cyfrowych map stref ekologicznych i dozwolonych korytarzy.

Eksperci przewidują, że przykład Francji będzie inspiracją dla innych krajów Europy, takich jak Niemcy, Włochy czy Holandia, które również rozważają aktualizację przepisów dotyczących ciężkiego transportu. Firmy, które dostosują się szybciej, zyskają przewagę konkurencyjną na rynku, gdzie coraz większe znaczenie mają odpowiedzialność ekologiczna i cyfryzacja.

Nowe wymagania Francji wobec 44-tonowych ciężarówek to nie tylko zmiana administracyjna — to element systemowej transformacji całej logistyki europejskiej. Ci, którzy odpowiednio wcześnie się dostosują, nie tylko unikną kar, ale zbudują bardziej efektywne, zrównoważone i dochodowe modele biznesowe.

Czytaj także: MAN zaprezentował zupełnie nowy i nietypowy produkt: gigantyczne „zewnętrzne akumulatory” dla elektrycznych ciężarówek

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.