
Sojusz między kantonem Ticino a trzema włoskimi regionami, które są najbardziej bezpośrednio zaangażowane w projekt — Lombardią, Piemontem i Ligurią, oficjalnie zwrócił się do rządów swoich krajów z apelem o wsparcie zakończenia budowy dużych alpejskich linii kolejowych, których centrum stanowi przełęcz Saint-Gotthard. Węzeł ten odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu efektywnego tranzytu towarów i pasażerów między północną a południową Europą.
24 września 2025 roku dwie szwajcarskie delegacje jednocześnie przekazały rządowi kantonu w Bellinzonie oraz Federalnemu Departamentowi Transportu (DETEC) w Berne dwa oficjalne dokumenty: Memoriał 2024 roku oraz apel Południowego Sojuszu Alpejskiego z prośbą o zakończenie budowy alpejskiej sieci kolejowej.
Znaczenie przełęczy Saint-Gotthard dla logistyki
Przełęcz Saint-Gotthard stanowi strategiczny węzeł transportowy Alp. Dzięki niej przez Szwajcarię przechodzą główne strumienie towarów i pasażerów między północnymi i południowymi regionami Europy. Zakończenie budowy nowoczesnych tuneli i linii kolejowych pozwoli znacząco zwiększyć przepustowość, skrócić czas tranzytu towarów oraz zmniejszyć zależność od transportu samochodowego, co przyczyni się do redukcji emisji CO₂ i poprawy sytuacji ekologicznej w regionie.
Wsparcie po obu stronach granicy
Połączenie Ticino i trzech włoskich regionów pokazuje, że przełęcze alpejskie są wspólnym strategicznym interesem obu krajów. Eksperci podkreślają, że aktywna współpraca między kantonem a regionami przygranicznymi Włoch pozwala przyspieszyć uzgadnianie decyzji politycznych i technicznych oraz wywiera dodatkową presję na rządy w celu przydzielenia finansowania i zasobów na zakończenie budowy.
Perspektywy dla międzynarodowej logistyki
Zakończenie alpejskiej sieci kolejowej będzie miało bezpośredni wpływ na firmy logistyczne i międzynarodowe korytarze transportowe. Oczekuje się:
- skrótów czasu dostaw między północą a południem Europy;
- zwiększenia niezawodności i bezpieczeństwa przewozów, szczególnie w okresie zimowym;
- optymalizacji kosztów dla firm działających na trasach tranzytowych;
- zmniejszenia wpływu transportu na środowisko dzięki przeniesieniu części przepływów towarowych na kolej.
Eksperci zaznaczają również, że zakończenie projektu Saint-Gotthard będzie przykładem udanej współpracy międzynarodowej i może stanowić model dla przyszłych dużych projektów infrastrukturalnych w Europie.
Tak więc inicjatywa sojuszu Ticino i włoskich regionów jest ważnym krokiem w zapewnieniu efektywnej i nowoczesnej infrastruktury transportowej w Alpach, co bezpośrednio wpływa na rozwój międzynarodowej logistyki oraz integrację gospodarczą regionu.
Czytaj także: Autonomiczne przekroczenie granicy między Szwecją a Norwegią — nowy krok w światowej logistyce