Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Branża przeciwko nowym opłatom: napięcie wokół terminalu kontenerowego „Baltic Hub” w Gdańsku narasta

Udział:
сбори конт ассоциация

Wokół terminalu kontenerowego „Baltic Hub” w Gdańsku nadal rozwija się konflikt pomiędzy operatorem infrastruktury a uczestnikami rynku logistycznego. Próby powstrzymania wprowadzenia nowych opłat nie ustają – organizacje branżowe zwiększają presję, ostrzegając, że planowane zmiany mogą doprowadzić do poważnych zakłóceń w łańcuchach transportowych oraz wzrostu kosztów dla przedsiębiorstw.

Wczoraj trzy kluczowe organizacje reprezentujące interesy nadawców ładunków i przewoźników opublikowały wspólne oświadczenie. Polska Izba Spedycji i Logistyki, Stowarzyszenie Przewoźników Kontenerowych oraz Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych otwarcie wyraziły sprzeciw wobec planowanych zmian, określając je jako ekonomicznie nieuzasadnione i potencjalnie szkodliwe dla całego sektora.

Istota sporu: co dokładnie budzi sprzeciw

Spór dotyczy wprowadzenia dodatkowych opłat za obsługę kontenerów oraz powiązane operacje realizowane na terenie terminalu. Zdaniem przedstawicieli biznesu nowe taryfy w praktyce podnoszą koszty przeładunku bez zauważalnej poprawy jakości usług lub rozbudowy możliwości infrastrukturalnych.

Organizacje branżowe podkreślają, że zmiany zostały zaproponowane w sposób jednostronny, bez przeprowadzenia pełnych konsultacji z uczestnikami rynku. Ich zdaniem narusza to zasady przejrzystości oraz partnerskiej współpracy, które powinny stanowić podstawę funkcjonowania tak istotnego węzła logistycznego.

Ryzyka dla regionalnego systemu logistycznego

W swoim oświadczeniu stowarzyszenia ostrzegają przed całym szeregiem możliwych konsekwencji. Przede wszystkim wzrost opłat nieuchronnie przełoży się na wyższe koszty transportu, co dotknie zarówno spedytorów, jak i właścicieli ładunków. W warunkach silnej konkurencji pomiędzy portami Morza Bałtyckiego może to skutkować przekierowaniem strumieni towarowych do alternatywnych portów.

Dodatkowo uczestnicy rynku obawiają się pogorszenia efektywności operacyjnej. Zwiększone obciążenia finansowe dla przewoźników drogowych i operatorów kontenerowych mogą prowadzić do ograniczenia liczby kursów, opóźnień w dostawach oraz wzrostu napięć w codziennej pracy terminalu. W dłuższej perspektywie może to osłabić reputację Gdańska jako wiarygodnego centrum tranzytowego.

Stanowisko organizacji branżowych

Wspólne wystąpienie trzech stowarzyszeń stanowi rzadki przykład konsolidacji różnych segmentów branży logistycznej. Spedytorzy, operatorzy kontenerowi i przewoźnicy drogowi na co dzień mierzą się z odmiennymi wyzwaniami, jednak w tym przypadku ich stanowiska okazały się zbieżne.

Organizacje domagają się wstrzymania wdrażania nowych opłat oraz powrotu do rozmów. Proponują przeprowadzenie wspólnej analizy zasadności ekonomicznej planowanych zmian, a także ocenę ich wpływu na konkurencyjność portu oraz krajowego sektora logistycznego.

Dlaczego sytuacja ma znaczenie strategiczne

Terminal kontenerowy „Baltic Hub” odgrywa kluczową rolę nie tylko dla Polski, lecz także dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Obsługuje on znaczne wolumeny ładunków importowych i eksportowych, w tym również tranzytowych. Każda zmiana polityki taryfowej terminalu automatycznie oddziałuje na międzynarodowe łańcuchy dostaw.

Eksperci podkreślają, że w warunkach niestabilnej globalnej logistyki gwałtowne i nieprzejrzyste decyzje taryfowe mogą zwiększać niepewność po stronie biznesu oraz obniżać atrakcyjność inwestycyjną portu.

Co dalej

Na obecnym etapie nie wiadomo, czy operator terminalu jest gotów zrewidować swoje plany. Publiczne stanowisko trzech wpływowych organizacji branżowych znacząco zwiększa jednak szanse na kontynuację dialogu. W przypadku braku kompromisu uczestnicy rynku nie wykluczają kolejnych działań – od zwrócenia się do regulatorów państwowych po realne przekierowanie strumieni ładunkowych.

Tym samym spór wokół „Baltic Hub” wykracza poza lokalną dyskusję o wysokości opłat. Staje się on przykładem tego, jak istotne jest uwzględnianie interesów wszystkich ogniw łańcucha logistycznego przy podejmowaniu decyzji mogących wpłynąć na stabilność całej branży.

Czytaj także: Europejski Bank Inwestycyjny wspiera rozwój elektrycznych naczep: Trailer Dynamics otrzymuje 25 milionów euro

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.