Twój region:

Waluta:

  • EUR
  • UAH

Język:

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF): ostry niedobór kadr w transporcie i logistyce UE

Udział:
ETF

Europejska Federacja Transportowców (ETF) bije na alarm: w całej Unii Europejskiej pogłębia się chroniczny niedobór pracowników w sektorze transportu i logistyki. Organizacja reprezentująca ponad 5 milionów pracowników za pośrednictwem ponad 200 związków zawodowych w ponad 30 krajach zwraca uwagę na głęboki kryzys systemowy, który zagraża stabilności sektora transportowego UE, a także mobilności obywateli, łańcuchom dostaw i gospodarce kontynentu.

Niedobór kadr: to nie tylko przejściowy problem

Dane zebrane przez ETF we współpracy z Europejskim Urzędem ds. Pracy, oparte na grupach fokusowych, pokazują, że największy deficyt dotyczy kierowców ciężarówek, autobusów, tramwajów oraz pracowników transportu miejskiego i logistyki ostatniej mili. Przyciągnięcie nowych pracowników do tych zawodów staje się coraz trudniejsze — mimo że rynek pracy UE liczy ponad 13 milionów bezrobotnych.

Taka dysproporcja — ogromna liczba osób bez pracy przy jednoczesnym istnieniu tysięcy nieobsadzonych wakatów — nie wskazuje na brak ludzi, lecz na strukturalne dysproporcje w sektorze. Problem polega na niedopasowaniu pomiędzy wymaganiami rynku a warunkami oferowanymi potencjalnym pracownikom.

Przyczyny strukturalne kryzysu: raport Parlamentu Europejskiego

W 2024 roku Parlament Europejski opublikował raport analityczny, który szczegółowo przedstawia główne przyczyny niedoboru pracowników w sektorze transportu:

  • Starzejąca się siła robocza — średni wiek kierowcy ciężarówki w wielu krajach przekracza 50 lat. Młodzi ludzie nie są zainteresowani tą profesją.

  • Niska atrakcyjność zawodu — trudne warunki pracy, długie delegacje, brak odpowiednich świadczeń socjalnych i odpoczynku, nieregulowane grafiki.

  • Niedostateczne kwalifikacje — wielu bezrobotnych nie posiada wymaganych uprawnień (np. kategorie C, CE) ani certyfikatów zawodowych, a kursy są drogie i trudno dostępne.

  • Złe warunki pracy — niskie wynagrodzenie, brak zaplecza sanitarnego na parkingach, wysoki poziom wypalenia fizycznego i emocjonalnego.

To wszystko tworzy błędne koło: zawód uważany jest za ciężki i wyczerpujący, młodzi go unikają, a obecni pracownicy stopniowo opuszczają rynek pracy z powodu wieku lub zmęczenia.

ETF: potrzebna jest zmiana polityki, nie tylko deregulacja

W obliczu tej sytuacji ETF stanowczo krytykuje rządy i instytucje europejskie, które — zdaniem federacji — skupiają się wyłącznie na deregulacji rynku pracy, liberalizacji usług i próbach „obniżenia kosztów logistyki” za wszelką cenę. Zamiast tego związki zawodowe domagają się:

  • Podniesienia jakości miejsc pracy — zapewnienia godziwego wynagrodzenia, odpowiednich warunków odpoczynku, bardziej przewidywalnych grafików;

  • Ochrony praw socjalnych pracowników — emerytury, ubezpieczenia, zabezpieczenie przed nieuczciwymi pracodawcami;

  • Inwestycji w szkolenie zawodowe — umożliwienia łatwego i niedrogiego dostępu do kursów, finansowanych przez państwo lub subsydiowanych, by przyciągnąć młodzież i migrantów do zawodu;

  • Aktywnej integracji kobiet — obecnie kobiety stanowią zaledwie kilka procent kierowców w transporcie ciężarowym, mimo wysokiego potencjału wyrównania płci.

Konsekwencje dla gospodarki: rosnące ryzyko

ETF ostrzega: jeśli nie zostaną podjęte pilne działania, system transportowy Europy może stanąć w obliczu lawinowego braku personelu, co uniemożliwi wykonywanie podstawowych funkcji — od dostaw żywności po transgraniczny handel.

Niektóre firmy już teraz zgłaszają konieczność ograniczenia tras, zakłócenia dostaw oraz wzrost kosztów usług logistycznych, które ostatecznie przenoszone są na konsumenta. Jest to szczególnie niebezpieczne w kontekście wychodzenia z kryzysu, wzrostu cen energii i niestabilności geopolitycznej.

Co dalej: perspektywy i propozycje

Zdaniem ETF rozwiązanie problemu powinno być zintegrowane i międzysektorowe. Federacja proponuje stworzenie europejskiego programu strategicznej odbudowy sektora transportowego, który obejmowałby:

  • Finansowanie przekwalifikowania i szkoleń kierowców;

  • Poprawę warunków pracy i standardów bytowych dla pracowników mobilnych;

  • Zachęcanie młodzieży do zawodu poprzez programy kariery i kampanie informacyjne;

  • Wdrażanie nowych technologii w sposób, który zwiększy efektywność, nie pogarszając warunków pracy ludzi;

  • Ujednolicenie standardów ochrony socjalnej kierowców w całej UE, niezależnie od kraju zatrudnienia.

Transport europejski — bez ludzi nie pojedzie

Transport w Europie to fundament rynku wewnętrznego, handlu i codziennego życia obywateli. Ale bez ludzi, którzy prowadzą ciężarówki, autobusy, tramwaje i samoloty, ten system po prostu nie będzie funkcjonował.

ETF podkreśla: nadszedł czas, by przestać oszczędzać na ludziach i zacząć w nich inwestować. Tylko wówczas europejski transport pozostanie odporny, wydajny i ludzki.

Czytaj także: Włochy obniżają kary za spóźniony przegląd tachografu: koniec z tysiącami euro grzywny

Poprzedni Następny
Brak komentarzy

Najnowsze wiadomości z sekcji

Pokaż więcej

WYRAŻAM ZGODĘ NA GROMADZENIE I PRZETWARZANIE MOICH DANYCH OSOBOWYCH

  1. By clicking the “I agree” button and/or checking the appropriate box in this pop-up window or by registering (creating a personal account) on the website at
    https://bytheway.com.pl/ (hereinafter referred to as the “Platform”), the User - the subject of personal data voluntarily, knowingly and having previously read the Privacy Policy, which is available to all at https://bytheway.com.pl/privacy-policy/ agrees to the terms of this Policy and, accordingly, to the processing of personal data by BY THE WAY Limited Liability Company (EDRPOU code: 45070277), legal address: 65026, Odesa region, Odesa, Polsky Uzviz, 11, office. 16 in accordance with the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 01, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016 (hereinafter referred to as the “GDPR”).
  2. I, hereby consent to the processing of my personal data (collection, registration, organization, structuring, storage, adaptation or modification, search, review, use, disclosure by transmission, distribution or otherwise, arrangement or combination, restriction, erasure or destruction) Controller within the meaning of the GDPR in the person of Bai De Vey Limited Liability Company and its authorized persons for the administration and management of the Platform.
  3. By giving my consent to the processing of my personal data, I confirm that I have read the Privacy Policy of the Platform and its annexes and have been notified and agree to the following:
    (1) the purpose and procedure for processing my personal data and their list;
    (2) The Platform Administrator reserves the right to determine the list of mandatory personal data of the Users, which they must specify when interacting with the Platform, in order to use all available functionalities of the Platform;
    (3) the period of processing of my personal data;
    (4) fulfilling the requirements of Part 4 of Art. 6 of the GDPR, the Platform Administrator may store my personal data for a period exceeding the period specified in clauses 3.3.1. - 3.3.7. and 3.4. of the Platform's Privacy Policy if: a) it is required by law; b) if such personal data can and will be used in legal proceedings; c) in order to establish, exercise and/or protect the legal rights of the Administrator.
    (5) the circle of persons authorized to process my personal data;
    (6) the Policy of using Cookies: the purposes of their use and the list, as well as the ways of their management;
    (7) the procedure for exercising my rights under the GDPR in order to protect them;
    (8) my personal information remains confidential, taking into account the settings of the software and/or technologies of the web resource I use, which provide for the open exchange of data with other Users of web resources via the Internet.
  4. By agreeing to the processing of my personal data, I also guarantee:
    (1) that I am at least 18 years old
    (2) to keep my login data (name (login) and password used by the User to authorize his/her personal account on the Platform) and protect them from unauthorized access by unauthorized third parties; and to be responsible for their safety;
    (3) bear full responsibility for providing accurate, reliable and up-to-date information about myself when creating a personal account on the Platform and guarantee that I have the right to use this data.
  5. I also confirm that I have been notified of the inclusion of information about me in the personal data base for the above purpose, of my rights under the Law of Ukraine “On Personal Data Protection” No. 2297-VI dated June 1, 2010 and the General Data Protection Regulation (EU) 2016/679 dated April 27, 2016.