
Norwegia stała się pionierem w doskonaleniu infrastruktury dla ciężkiego transportu, wprowadzając szerokie zmiany, które mają istotny wpływ na logistykę i ekologię. Od grudnia 2020 roku ten skandynawski kraj zapewnił rozszerzony dostęp dla wydłużonych ciężarówek (o długości do 25,25 metra i masie do 60 ton) do nowych korytarzy transportowych. Jeśli wcześniej mogły poruszać się tylko po 5 150 km głównych dróg, to teraz dla nich otwarto ponad 55 000 km wyspecjalizowanych tras, w tym tych wykorzystywanych do transportu drewna.
W 2025 roku w Norwegii wprowadzone zostaną specjalne "pasy intensywnego ruchu" (tungtrafikkfelt), przeznaczone wyłącznie dla autobusów i ciężarówek o całkowitej masie powyżej 7,5 tony. Wcześniej podobne odcinki zostały stworzone w okolicy Fredrikstad oraz na trasie E6 w pobliżu Oslo. Teraz władze zatwierdziły trzeci odcinek — trasę E18 między Asker a Holmen.
Dlaczego to ważne?
Z każdym rokiem rośnie potrzeba efektywnego poruszania się ciężkiego transportu. Wprowadzenie wydzielonych pasów dla transportu powyżej 7,5 tony w Norwegii jest nowatorskim rozwiązaniem, które pomoże uniknąć przeciążenia dróg i zwiększy ogólną efektywność logistyki.
Ten krok ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności logistyki, ale także znaczące obniżenie emisji CO₂, skracając liczbę kursów i obciążenie dróg. Takie podejście staje się przykładem dla innych krajów, które dążą do połączenia celów ekologicznych z efektywnością ekonomiczną.
Podobne inicjatywy na świecie: doświadczenia innych krajów
Szwecja i Finlandia
Szwecja i Finlandia również eksperymentują z używaniem wydłużonych ciężarówek. W Finlandii dozwolone jest poruszanie się pojazdami o długości do 34,5 m, co jest jednym z najwyższych wskaźników w Europie. Pozwala to na skrócenie liczby kursów i zużycia paliwa.
Australia — drogi dla "road trains"
Znane ze swoich "road trains" (autopociągów), które mogą osiągać długość ponad 50 m, australijskie trasy w odległych regionach mają specjalnie wzmocnioną nawierzchnię. Te drogi zostały stworzone do ruchu gigantycznych ciężarówek, które transportują zasoby z kopalń i farm do portów.
Kanada — specjalne korytarze dla ciężarówek leśnych
W leśnych rejonach Kanady, szczególnie w prowincji Kolumbia Brytyjska, istnieją sezonowe trasy dla ciężkich ciężarówek leśnych. Te trasy są starannie kontrolowane pod względem obciążenia na oś oraz warunków pogodowych, które mogą wpływać na bezpieczeństwo transportu.
Niemcy — testowanie elektrycznych ciężarówek na specjalnych pasach
W Niemczech na niektórych autostradach testowane są elektryfikowane pasy (eHighways), gdzie ciężarówki z pantografami mogą ładować się podczas jazdy. To jak na razie projekt pilotażowy, ale otwiera perspektywy dla zrównoważonego transportu.
USA — korytarze towarowe w megaregionach
W USA aktywnie wdrażana jest koncepcja "freight corridors" — oddzielnych tras dla przewozu towarów między portami a centrami logistycznymi. W stanie Kalifornia, na przykład, budowane są wielopasmowe autostrady z wydzielonymi sekcjami dla transportu komercyjnego.