
Szwedzki producent pojazdów ciężarowych Scania rozpoczął budowę nowoczesnej fabryki w okolicach Mediolanu. Zakład o powierzchni przekraczającej 50 tysięcy metrów kwadratowych stanie się jednym z najnowocześniejszych ośrodków produkcyjnych firmy w Europie i kluczowym centrum dla rynku Europy Południowej.
Inwestycja w przyszłość mobilności
Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 220 milionów euro. Fabryka będzie się specjalizować w produkcji nowej generacji ciężarówek elektrycznych i hybrydowych, przeznaczonych głównie do transportu miejskiego i regionalnego. Planowana roczna produkcja to do 10 tysięcy pojazdów, z czego około 70% mają stanowić modele w pełni elektryczne.
Zgodnie z założeniami Scanii, budowa prowadzona jest w duchu „zielonej produkcji” (Green Manufacturing). Nowy zakład będzie pierwszym obiektem Scanii we Włoszech, który w 100% będzie zasilany energią odnawialną – pochodzącą ze słońca, wiatru i biomasy. Na dachu zostanie zainstalowanych ponad 12 tysięcy paneli słonecznych, które pokryją ponad 60% zapotrzebowania na energię, a pozostała część będzie dostarczana w ramach „zielonych kontraktów” z włoskimi dostawcami energii.
Miejsca pracy i wpływ gospodarczy
Otwarcie zakładu zaplanowano na drugą połowę 2026 roku. Fabryka stworzy ponad 1 200 bezpośrednich miejsc pracy w regionie Lombardii oraz około 3 000 pośrednich – w sektorach logistyki, dostaw komponentów, serwisu i recyklingu materiałów. Według analiz Włoskiego Instytutu Rozwoju Przemysłowego (ISTAT), nowy zakład będzie generować około 350 milionów euro rocznego wpływu gospodarczego dla lokalnej gospodarki.
Władze regionu podkreślają, że inwestycja ma ogromne znaczenie społeczne i ekologiczne. „Scania nie tylko tworzy nowe miejsca pracy, ale także buduje nową kulturę przemysłową – opartą na zrównoważonym rozwoju, efektywności i innowacjach technologicznych” – powiedział gubernator Lombardii Attilio Fontana.
Technologie i standardy produkcji
Nowa fabryka zostanie wyposażona w zautomatyzowane linie montażowe, robotyczne stanowiska spawalnicze i lakiernicze oraz cyfrowy system kontroli jakości oparty na sztucznej inteligencji. Każdy etap produkcji zostanie zintegrowany z platformą Scania Smart Factory, która umożliwi monitorowanie parametrów technicznych w czasie rzeczywistym oraz optymalizację zużycia energii.
Scania planuje również utworzyć na terenie kompleksu centrum badawczo-rozwojowe, w którym pracować będzie około 150 inżynierów. Zajmą się oni opracowywaniem nowych systemów akumulatorowych, oprogramowania do zarządzania flotą oraz technologii szybkiego ładowania. Firma zamierza współpracować z Politechniką Mediolańską, angażując studentów i naukowców w projekty badawcze.
Rynek i znaczenie strategiczne
Decyzja o budowie fabryki we Włoszech wiąże się ze wzrostem popytu na ciężarówki elektryczne w Europie Południowej. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2024 roku sprzedaż ciężarówek elektrycznych w regionie wzrosła o 62%, a do 2030 roku ich udział w nowych rejestracjach może przekroczyć 25%.
Scania zamierza umocnić swoją pozycję na tym rynku, oferując kompleksowe rozwiązania – od produkcji pojazdów po serwis i infrastrukturę ładowania. Firma posiada już sieć ponad 200 centrów serwisowych w Europie, z czego około 40 we Włoszech.
„Fabryka w Mediolanie to nie tylko nowy zakład produkcyjny, ale strategiczny krok w transformacji całej branży. Inwestujemy nie tylko w technologię, ale także w zrównoważoną przyszłość europejskiego transportu” – podkreślił prezes Scanii Christian Levin.
Czytaj także: Shein zamyka centrum logistyczne we Włoszech i przenosi operacje do Polski