
Unia Europejska kontynuuje wdrażanie środków mających na celu uczynienie sektora transportu bardziej ekologicznym. Niedawno przyjęta decyzja przewiduje zwolnienie pojazdów elektrycznych z opłat drogowych w państwach członkowskich UE do 2031 roku. Przepis ten jest częścią szerszej strategii „Europejski Zielony Ład” (European Green Deal), której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Ten impuls ma na celu przyspieszenie przejścia na elektromobilność zarówno w sektorze prywatnym, jak i komercyjnym. Dla firm logistycznych oznacza to znaczne obniżenie kosztów operacyjnych – oprócz oszczędności na paliwie, przedsiębiorstwa zostaną zwolnione z istotnej części opłat drogowych. Na przykład w Niemczech elektryczne ciężarówki już teraz nie podlegają systemowi Maut, który obejmuje opłaty za korzystanie z autostrad i niektórych dróg regionalnych.
We Francji, Belgii i Holandii również przewidziano szereg ulg dla transportu elektrycznego, w tym bezpłatne parkowanie, wjazd do stref ekologicznych (LEZ) oraz ulgi podatkowe. Ponadto kraje te aktywnie inwestują w rozwój infrastruktury ładowania, co sprawia, że korzystanie z pojazdów elektrycznych staje się wygodniejsze nawet na dłuższych trasach.
Biorąc pod uwagę ciągłe udoskonalanie technologii i rozwój rynku pojazdów elektrycznych, inicjatywy rządowe mogą uczynić elektryczny transport ciężarowy bardziej dostępnym i opłacalnym. Warto zaznaczyć, że aby uzyskać zwolnienie, pojazd musi spełniać wymogi techniczne określone w przepisach UE, w tym certyfikaty ekologiczności oraz rejestrację w państwowych systemach ewidencji. W przypadku flot mieszanych (elektryczne + diesla), firmy muszą się liczyć z obowiązkiem rejestrowania trasy za pomocą GPS w celu kontroli uprawnień do zwolnienia z opłat.
Praktyka i statystyki
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2024 roku około 14% wszystkich nowych pojazdów użytkowych w UE stanowiły pojazdy elektryczne, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu do 2022 roku. W Holandii i Norwegii wskaźnik ten przekroczył 30%. Według szacunków Komisji Europejskiej oszczędności dla firm logistycznych mogą sięgać nawet 10 000 euro rocznie na jeden elektryczny pojazd ciężarowy. W niektórych regionach Bawarii (Niemcy) transport elektryczny już obniżył koszty lokalnych przewoźników o ponad 18% w porównaniu do flot dieslowskich.
Czytaj także: Tymczasowa kontrola graniczna w strefie Schengen: nowa rzeczywistość dla logistyki międzynarodowej